Logo FPF

Toni Gran signa el debut perfecte a marató mentre Hayley Tilley enllaça el seu tercer títol

L’equador d’aquest octubre ens brindà una nova edició de l’esdeveniment més multitudinari del nostre calendari, la Palma Marathon Mallorca, prova que arribà enguany a la seva 19ª edició i que enguany coronà al mallorquí Toni Gran i a la britànica Shannon Barton entre més de 5.860 participants. 

El dematí no començà gaire alegre a causa d’una forta tempesta que obligà fins i tot a posposar una hora l’inici de tot el programa. Així doncs, la marató i la mitja marató tingueren la seva sortida a les 9:00. Just abans, però, tingué lloc el lliurament del Dorsal d’Or d’aquest edició, el qual no fou ni més ni manco que per Caridad Jerez. L’atleta mallorquina, qui enguany anuncià la seva retirada, es mostrà molt agraïda per l’honor i el reconeixement a la seva trajectòria internacional.

La cursa dels 21,098 quilòmetres oferí el primer atleta que creuà l’arc d’arribada. L’honor correspongué a l’alemany René Menzel, guanyador amb 1h09:28, per davant de l’italià Michael Hofer (1h10:17) i del mallorquí Aziz Boutoil (ADA Calvià, 1h10:44), millor local. Uns minuts més tard la britànica Caitlin Bradley es féu amb el triomf femení, de forma ajustada respecte la italiana Erika Michielan: 1h27:04 per 1h27:13. Hannah Hawken, també britànica, completà el pòdium amb 1h28:13. 

Mentrestant, quan els millors maratonians començaven la segona de les seves dues voltes, també foren protagonistes els més ràpids a la prova curta del dematí, els 9 quilòmetres. Aquí els millors foren el polonès Krzystof Szymanowski i la danesa Kirsten Petterson, amb temps respectius de 29:18 i 34:00. Georg premstaller, Adam Plows, Michelle Bauer i Kristína Spitková completaren el pòdium d’honor. 

Quant a la prova reina, els líders que es mostraren ferms al pas per l’equador de la prova sostingueren el seu lideratge amb èxit. Toni Gran, debutant a la distància, donà bona mostra de seny i de bon estat de forma. Després de completar el primer gir per davall de 1h15, es limità a gestionar el seu marge i sota una pluja que tornà a espitjar a partir de les 2h20 de cursa, es féu amb el prestigiós triomf, i de passada, amb el títol balear (absolut i M35), amb un temps de 2h33:18. El britànic Ashley Baldwin fou el seu més immediat perseguidor, segon amb 2h40:19, amb el polonès Maciej Lucyk, habitual de la cursa de Ciutat, tercer en 2h44:03. El pòdium balear es completà amb el cinquè classificat, José David Benejam (CM Malloca, 2h46:07) i el M40 Biel Martínez (Atl. Manacor, 2h46:48). 

A la categoria femenina, la britànica Shannon Barton signà una còmoda victòria en 3h00:00, des de la 18ª posició de la general. Stina Nordstrom (3h06:57) i Laura Van de Broeck (3h14:21) completaren el pòdium, mentre que la campiona de Balears, Hayley Tilley, arribà en la posició 11ª amb 3h37:31. L’atleta del Sporting Calvià enllaçà el seu tercer títol absolut amb èxit (i de passada, el F35, d’igual manera que Gran). El pòdium autonòmic el completaren la F45 Agata Halas (3h46:38) i la F50 Beatriz Mosquera (CA Fidípides, 4h47:58). 

A més a més dels ja esmentats, el campionat deixà els ors dels màsters Josep Jansà (45), Juan C. Guerrero (50), Lorenzo Hernánde (55) i Bernardo José (60), mentre que la categoria per clubs quedà aquesta vegada deserta. 

Eivissa, Calvià… i atletisme base 
El cap de setmana deixà altres activitats a les nostres Illes. Divendres horabaixa el barri de Peguera, a Calvià, celebrà una nova edició de les curses Junior i Women de la Challenge Mallorca Run, dins del marc de la triatló que aquest cap de setmana acollí el municipi del ponent mallorquí. La més ràpida sobre la distància de 4 quilòmetres fou la Sub18 Ariana Robles (Aldahra Lleida), amb un temps de 14:00, acompanyada al pòdium per Theresa Rhein i Gisela S. Albor. 

A la pitiüsa Eivissa arribaren dissabte 14 d’horabaixa a la XLIª Mini-marató ‘Toni Costa Balanzat’. Després de las curses infantils, la cursa principal deixà els triomfs de Mark Roper i Carolina Gámez. El Sub18 del CA Pitiús signà el seu tercer triomf consecutiu amb un temps de 17:22 sobre els 5,5 quilòmetres de recorregut, i amb David Grille (18:05) i Mark Pearce (18:17) completant el pòdium. Quant a Gámez, la veterana de l’Atletisme Santa Eulària aconseguí repetir el seu èxit de 2018, enguany amb un temps de 21:25, i amb Ana B. Castaño (23:39) i Aitana López (23:54) com a companyes de pòdium. 

L’activitat regional del cap de setmana es completà amb la sisena jornada de pista dels Jocs Esportius Escolars del Consell de Mallorca. Aquesta jornada tingué caràcter insular i es celebrà a la pista de Magaluf, amb la participació dels atletes més menuts de Pegasus AC, Siurell-Sa Sini, ADA Calvià, Sporting Calvià, Atletisme Manacor, Joan Capó Felanitx, s’Arenal-Llucmajor, Speed Club i Diana AC. Ara serà torn de les finals comarcals, programades pels dissabtes 21 d’octubre (Palma-Ponent) i 28 d’octubre (part forana). 

 

Resultats – Palma Marathon Mallorca 2023 (XXXVIII Cpat. Balears de Marató
Resultats – XLI Mini-marató ‘Toni Costa Balanzat’ 
Resultats – Challenge Women Mallorca Run 2023
Imatges – Dani Espada (resum gràfic Palma Marathon Mallorca); CA Ibiza; Challenge Mallorca